maandag 2 september 2024

 

Drinkwaterverbruik

Schoon drinkwater, het lijkt zo vanzelfsprekend en het is ook spotgoedkoop naar mijn mening. En daardoor nemen we het nogal als vanzelfsprekend aan dat het er altijd is. Door bevolkingsgroei, verontreiniging en klimaatveranderingen is de beschikbaarheid van schoon drinkwater echter niet zo vanzelfsprekend en is er in 2030 zelfs grote kans op tekorten in Nederland.

Ik heb ook net weer de watermeterstand moeten doorgeven en ik zat op 33 m3 over het afgelopen jaar, kosten: €147,06 over een heel jaar of te wel €0,40 per dag. Als ik het vertaal naar liter per dag, verbruik ik elke dag 90,4 liter water! Ik vind dat bizar veel en omdat je veel water ongemerkt gebruikt, had ik geen idee tot ik het ging uitrekenen. En dan verbruik ik dus blijkbaar nog heel weinig: vergeleken met het landelijk gemiddelde van 191 liter per dag bij een 1 persoons huishouden. Mijn verbruik is dus blijkbaar heel laag maar ik vind het evengoed schokkend dat ik gemiddeld iedere dag 90,4 liter water gebruik. Als ik daarover na denk, en waar ik het dan aan verbruik, vind ik het vooral bizar dat we onze toiletten nog steeds spoelen met ons mooie schone drinkwater. Ik zal in ieder geval beter letten op zo mogelijk de kleine spoelknop te gebruiken. De grote spoelknop gebruikt namelijk ca.8 tot 10 liter per spoeling en de kleine ongeveer de helft. Ik gebruik de vaatwasser al zo min mogelijk, alleen als ik veel afwas heb, en ik heb 1 à 2 kleding / handdoeken / beddengoed wasjes in de week, minder dan dat redt ik denk ik niet. In de douche let ik erop dit niet te lang en te vaak te doen en laat geen water stromen met tanden poetsen. De tuin krijgt alleen water als hij er echt om vraagt. Water is natuurlijk niet zo duur, maar vanuit milieu-oogpunt vind ik het wel belangrijk zo min mogelijk schoon drinkwater te verspillen.

Let jij op water verbruik?

2 opmerkingen:

  1. Ik probeer er ook op te letten. Net om dezelfde redenen als jij, niet zo zeer de prijs maar eerder de milieu impact. Vooral toiletten en de wasmachine met drinkwater vind ik echt de moeite om over te schakelen op regenwater (als het kan). Tot nu toe geen spijt van gehad :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tot voor kort niet, we hebben nu een meter met die verbonden is met een uitleeschermpje. Op dat schermpje zien we alles: stroomverbruik, stroomopbrengst door de zon, waterverbruik en gasverbruik. Meten is weten en daardoor ga je toch meer opletten. Het wordt een beetje een sport om zuiniger te zijn. Afgelopen jaar was ons waterverbruik lager dan het jaar ervoor, in de maandlasten maakt het niet uit, die blijven 15 euro per maand.

    BeantwoordenVerwijderen

  Energiekosten besparen in huis Het stookseizoen komt er weer bijna aan en dus weer tijd om extra goed op te letten op de kosten voor ene...