woensdag 26 juni 2024

Keihard aflossen!

Bespaarfreak zijn, heeft een toekomstdoel, zo snel mogelijk financieel onafhankelijk zijn zodat ik zelf kan bepalen hoeveel en waar ik wil werken of misschien wel wil reizen. Beleggen vind ik nog steeds te spannend. Ook heb ik nog een hypotheek op mijn huis dus ik vind dat ik nog helemaal geen geld over heb om te beleggen. Ik zie de hypotheek namelijk echt als een schuld, en je moet als eerste je schulden aflossen voordat je geld over hebt voor andere uitgaven, is mijn filosofie. Eerst maar eens die hypotheek weg werken, en natuurlijk evengoed een leuk leven hebben met hier en daar een leuk uitje of vakantie en lekker eten :). 

Na mijn scheiding in 2019, kocht ik een nieuw te bouwen woning die ik deels met overwaarde van de gezamenlijke woning heb bekostigd. Omdat het een nieuwbouw woning betrof, moest ik al vanaf eind 2019 starten met hypotheek betalen, maar in juli 2021 was hij pas klaar om te bewonen. In de tussentijd heb ik een huurwoning gehad en zo hard als mogelijk was, gespaard om het bewoonbaar maken van de woning te bekostigen wat flink wat extra geld heeft gekost. De tussenstand was, dat ik begin 2022 met 0 euro op de bank maar in bezit van een hele fijne woning, kon gaan starten met sparen.

De bouwwaarde van de woning en grond was in 2019 €260.000,- en mijn hypotheek bedroeg €175.500. 

In 2022 kocht ik raamhorren en een nieuwe tv maar loste ook €4.500,- extra af.

In 2023 loste ik €17.500,- extra af.

In 2024 kocht ik extra zonnepanelen en loste ik tot vandaag ook €21.000,- extra af.

Tussenstand hypotheek nu: €126.000,-. Ik kan niet wachten tot hij onder een ton is, dan voelt het helemaal behapbaar.

Doel, over 4 à 5 jaar hypotheek vrij zijn of, als de belasting-regelgeving dan erg ongunstig is, nog maar een heel klein bedrag open laten staan. Door zo snel af te lossen, bespaar ik ca. €60.000,- aan rente betalen en heb ik straks geen hypotheeklasten meer waardoor het sparen nog sneller gaat. Ik heb een rente van ca. 1,5% dus de hypotheekrenteaftrek is zo laag, slechts ca. €47,- per maand op de oorspronkelijke €175.500,-, dat ik dat belastingvoordeeltje nauwelijks mis als ik hypotheek vrij ben straks. Ik bespaar veel meer aan rente door lekker snel af te lossen. 

Ondertussen staat er een vergelijkbare woning in mijn straat te koop voor €450.000,-. Beleggen levert misschien meer rendement op, maar je kan je inzet ook verliezen. Woningprijzen dalen soms een beetje, maar stijgen altijd op langere termijn, kortom, ik woon in een mooi spaarpotje.

Wil jij zo snel mogelijk hypotheek vrij zijn?

2 opmerkingen:

  1. Ik ben ook gaan aflossen, en heb later nav de dalende rente dan ook kunnen herfinancieren aan 0.9%, een echte bodemrente. Nu zit ik wel best goed met een maandelijkse aflossing van minder dan 500eur. Geen aflossingen meer en volop beleggen momenteel. Met dergelijke hypotheek kan er perfect afgelost worden met 1 loon, dus beperkt risico als koppel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wauw, een rente van 0,9%, dacht dat ik al extreem laag zat met 1,5%! Mijn maandelijkse hypotheek kosten zijn rond de €290,- op dit moment, maar toch kies ik ervoor dit zsm af te lossen want de looptijd is nog maar 6,5 jaar. Als ik dan opnieuw moet oversluiten, valt het zo tegen als de rente dan rond de 5% is en ik nog een heel groot deel hypotheek open heb staan. Als alles is afgelost, ga ik me eens goed verdiepen in beleggen want dan ga ik zeker maandelijks genoeg geld over houden om daarmee te starten.

      Verwijderen

Keihard aflossen! Bespaarfreak zijn, heeft een toekomstdoel, zo snel mogelijk financieel onafhankelijk zijn zodat ik zelf kan bepalen hoevee...