maandag 16 september 2024

 

Energiekosten besparen in huis

Het stookseizoen komt er weer bijna aan en dus weer tijd om extra goed op te letten op de kosten voor energie.

Als single in een goed geïsoleerde, gasloze nieuwbouwwoning met zonnepanelen, heb ik het al best voordelig qua energiekosten. Toch let ik wel op de energiekosten en probeer zo veel mogelijk energie te verbruiken op de momenten dat het minder kost en minder energie te verbruiken door kleine aanpassingen: 

Stofzuigen, wassen en de vaatwasser gebruiken in het weekend of met zonnig weer, minder was in de droger doen, alleen handdoeken als ze te krokant worden en de rest gewoon aan de lijn drogen. 

Zorgen dat de zon in de woning kan komen door de gordijnen open te houden overdag (behalve in de zomer) zodat die het huis al zoveel mogelijk opwarmt. En na zonsondergang de gordijnen dicht doen om de warmte binnen te houden.

Ventileren: droge lucht is makkelijker op te warmen dan vochtige lucht. 

Mijn elektrische fiets zoveel mogelijk op het werk opladen in plaats van thuis.

Kleine afwasjes met de hand doen in plaats van de vaatwasser. Grotere maaltijden koken en dus minder vaak koken.

Airco in de slaapkamer alleen gebruiken als het echt te heet is in de zomer en dan een uurtje laten draaien als ik ga slapen.

Pas de cv weer op 20 graden zetten als hij onder de 19 zakt in het najaar en in het voorjaar weer zo snel mogelijk uitzetten. Als je stilzit even een kleedje pakken, lekker knus en warm. En wat warmere kleding in huis dragen. 

Douchehanddoeken 2 keer gebruiken in plaats van na elk gebruik te wassen en natuurlijk niet te lang douchen.

Zo hou ik de energiekosten in de hand wat goed is voor mijn portemonnee en het milieu.

Let jij op je energieverbruik?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

  Energiekosten besparen in huis Het stookseizoen komt er weer bijna aan en dus weer tijd om extra goed op te letten op de kosten voor ene...