maandag 26 augustus 2024

 

Grootste geldverspillers die je zelf kunt voorkomen

Wat zijn in mijn beleving de grootste geldverspillers die ervoor kunnen zorgen dat je spaarrekening maar niet groeit maar waar je wel gemakkelijk invloed op hebt:

- Teveel betalen aan vaste lasten zoals verzekeringen, gas en elektra. Altijd jaarlijks even vergelijken en zo nodig overstappen, kleine moeite, groot financieel plezier en met de overstapservice die ze allemaal hebben is het echt zo gemakkelijk geregeld. Toch zijn mensen bang om over te stappen omdat het ze veel gedoe lijkt.

- Oververzekeren: wees kritisch op je verzekeringen en risico's en betaal niet aan verzekeringen die je niet nodig hebt of waarvan de kans heel klein is dat je ze nodig hebt. Met het geld wat je dan bespaard, kan je een incident gemakkelijk bekostigen. 

- Abonnementen: ga je wel naar de sportschool? Heb je tijdschriften die je nauwelijks leest, hoeveel streamingsdiensten heb je en welk tv en internet abonnement? Loterijen, etc etc. Dit is een onderdeel waar heel veel geld mee verspild kan worden, wees eerlijk naar jezelf welk abonnement je echt gebruikt en welke niet en je dus best afstand van kan doen.

- Te lui/chaotisch/haastig zijn om 's morgens je natje en droogje te regelen voor de dag en daardoor onderweg koffie, lunch en wat lekkers gaat halen. Het zijn vaak kleine bedragen en vallen dan niet op maar aan het einde van de maand schrik je je kapot wat het bij elkaar heeft gekost.

- Aanvullend: kant en klaar of afhaalmaaltijden in plaats van zelf koken.

- Voedsel weggooien, met een beetje maaltijdplanning kan je voorkomen dat je je duur gekochte voedingsmiddelen ongebruikt in de vuilnisbak gooit omdat het over datum is geraakt.

- Statiegeld niet inwisselen, vooral met de introductie van €0,15 statiegeld op kleine blikjes en flesjes, wordt hier veel geld mee verspild omdat mensen het de moeite niet waard vinden maar tel maar eens op hoeveel blikjes en flesjes je in het jaar koopt en elke 10 blikjes is al .€1,50 waard.

- Plastic tas moeten kopen in een winkel omdat je zelf geen tas mee hebt genomen.

- Flesjes water kopen, mevrouw Hoefnix heeft er ook een mooi blog over geschreven. Drink gewoon uit de kraan en neem voor onderweg een waterfles of bidon mee uit voorzorg.

- Uit eten: ik hou er ook van, maar probeer te zorgen voor kwaliteit boven kwantiteit. Uit eten is in mijn ogen om wat te vieren of met vrienden af te spreken en een gezelligheids-activiteit. Niet iets om te doen omdat je geen zin hebt om te koken.

- Als je kinderen hebt: steeds naar dure pretparken, indoor speeltuinen etc. gaan. Mijn mooiste jeugdherinneringen zijn de (bijna) gratis uitjes in de natuur: even naar bos of strand, met de eigen opblaasboot op het lokale water varen. gewoon de speeltuinen in het dorp met vriendjes en vriendinnetjes. 

- Kopen kopen kopen: nieuwste telefoon terwijl de jouwe nog prima is, weer een nieuw truitje terwijl je kledingkast al vol hangt, beautyproducten omdat de reclame te verleidelijk was, het zoveelste speelgoedprul voor je kinderen waar ze na 1 minuut al niet meer naar omkijken. Wees gewoon kritisch op wat je echt nodig hebt. En in onze overdadige westerse wereld hebben we meestal al meer dan we nodig hebben.

- Aanvullend: spullen van een duur merk kopen wat bijna nooit echt meerwaarde heeft.

- Aanvullend: iets duurs kopen om erbij te horen of status te vergaren. Hoe kansloos…

- Aanvullend: online shoppen: kans op bezorgkosten en impulsaankopen om bijvoorbeeld de bezorgkosten te voorkomen of omdat ze slimme marketing hebben en je verleiden tot meer.

- Roken: een pakje van 30 sigaretten kost tegenwoordig al €20,-. Als je elke dag een pakje koopt, kost je dit €7300,- per jaar!!! Stop dus met die smerige gewoonte.

- Gokken, kans om te winnen, maar nog veel meer kans om te verliezen.

- Een grote dure nieuwe auto rijden in plaats van een kleinere 2e hands, zie uitleg in een paar blogs eerder.

- Boetes veroorzaken; geld uitgeven aan slecht gedrag.

- Korte ritjes met taxi, ov of auto in plaats van lopen of fietsen.

- Rente betalen voor rood staan of een rekening te laat betalen.

3 opmerkingen:

  1. Een flinke lijst en eigenlijk zijn het allemaal dingen die ik al (gedeeltelijk) doe. Ik maak altijd mijn eigen lunch voor op school, de kantine verkoopt geen lekkere dingen en ik eet liever mijn eigen eten. Ik laat twee keer per jaar een goede pizza bezorgen, verder maak ik alles zelf. We hebben een enorm grote vriezer en gooien nooit eten weg, tenzij het rot is of beschimmeld, maar dat gebeurt heel zelden. Ben alleen verzekerd voor dingen die ik niet zelf kan betalen. Ach... zo kan ik nog wel even doorgaan. En het grappige hiervan vind ik dat het helemaal geen moeite kost, ik niet het gevoel het dat ik heel zuinig of krenterig leef maar zijn het eigenlijk allemaal gewoontes geworden en ik daardoor geen heel duur uitgavenpatroon heb. En ik ben niet roomser dan de paus hoor, want ik koop ook wel eens onzin en ik ben niet zo goed in overstappen van verzekeraar of energieleverancier. Dat overstappen wil ik wel maar ben ik vaak te 'lui' voor of ik ben bang dat ik er heel veel last van heb, terwijl ik weet dat dat flauwekul is en iedereen het kan en zeker dat het loont.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik koop.inmiddels wel vaak duurdere spullen, omdat die het langer uithouden. Dus duurzamer, en uiteindelijk ook goedkoper dan iets vaak moeten vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat heb ik ook, dat het helemaal niet voelt als krenterig zijn, zijn gewoon goede gewoontes geworden. En ik koop ook wel eens duurdere of onzin spullen hoor, maar dus niet voor de status, alleen als het voor mij persoonlijk waarde heeft. Dat ik het bijvoorbeeld echt zelf mooier vind of dat de kwaliteit veel beter is. Maar het is een weloverwogen eigen keuze zonder dat het me boeit wat een ander ervan vind.

    BeantwoordenVerwijderen

  Drinkwaterverbruik Schoon drinkwater, het lijkt zo vanzelfsprekend en het is ook spotgoedkoop naar mijn mening. En daardoor nemen we het n...