maandag 17 juni 2024

Dure junimaand, maar wel leuk

Deze maand heb ik 3 weken familie logeren. Vooraf heb ik er toch wel een beetje stress van gehad, maar nu na 1,5 week, kan ik zeggen dat ik er ook erg van geniet. Mijn vader en zijn vrouw wonen in een ver tropisch land en komen eens in de paar jaar terug in Nederland en ik heb de ruimte voor ze dus ze zijn dan bij mij te gast. 

Mijn budgetvolgende ik, krijgt hier altijd een beetje kortsluiting van. Als single is het de meeste tijd heerlijk overzichtelijk qua uitgaven en opgeruimde woning, met inwonende gasten is toch alles even anders. In ene voor 3 personen koken en stoken en meer ongeplande uitjes en het huis wordt toch ongemerkt een beetje rommelig. Ze betalen natuurlijk wat mee, maar toch schieten de uitgaves in zo'n periode omhoog. Als ik eerlijk ben, vind ik dat soms een beetje lastig omdat ik voor mezelf best een strak uitgavenregime heb en het dan vervelend kan vinden dat ik door anderen meer uit geef. 

Toch heb ik er dit keer minder moeite mee dan de vorige keer. We hebben het dit keer ontzettend gezellig en zijn echt aan het genieten dat ze weer even in het land zijn en omdat ze bij mij wonen, heb ik ook heel veel 1 op 1 tijd met ze. En dat is uiteindelijk onbetaalbaar. Ik kan ontzettend goed sparen dus een keertje even wat meer uitgeven voor zo'n leuke tijd, moet dan ook gewoon kunnen. Daarin zit dus ook het gevaar van heel goed kunnen en willen sparen, dat je dan een beetje doorslaat en een schrale Harrie aan het worden bent. Dit is dus een mooie les om ook af en toe financieel te ontspannen als je er mooie herinneringen voor terug krijgt. 

Als ik weer het rijk alleen heb, ga ik even lekker door het huis heen en zorg ik dat alles terug op de juiste plek staat. Ga ik de voorraadkast en vriezer benutten om de boodschappenkosten weer een beetje te drukken en ga ik vooral voor een paar jaar genieten van de mooie herinneringen die we weer gemaakt hebben. Maar nu eerst nog een mooie laatste vakantieweek met ze beleven, met hoop ik nog een beetje zomer in plaats van herfst.... 

3 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat zij het ook leuk vinden om bij jou te logeren! Ik zelf zou dat denk ik niet doen, ik houd niet van logeren en zou dan een huisje huren voor een paar weken. Ik snap dat het je hele leven ontregelt, hoe leuk het bezoek ook is, daar kan je het best moeilijk mee hebben. Als single ben je natuurlijk zo ontzettend gewend aan alles volgens je eigen plan en manieren te doen... maar drie weken met deze lieve mensen is het zeker waard om even uit je comfortzone te stappen. Enne.. geld sparen kan daarna weer, deze drie weken zijn zo om en dan zie je ze weer heel lang niet in het echt! Geniet er maar van nu het nog kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig kan ik het heel goed vinden met ze en ik heb de hele zolderverdieping met een 2persoons bed vrij dus logeren is wat dat betreft geen enkel probleem gelukkig. Maar inderdaad, het is evengoed een stukje aanpassen als je gewend bent om single te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken dat wel. Het is altijd zoeken naar de grens tussen zuinig zijn en gierig zijn! Maar wel heel bijzonder dat je dit mag / kunt / wilt doen voor je vader!

    BeantwoordenVerwijderen

Keihard aflossen! Bespaarfreak zijn, heeft een toekomstdoel, zo snel mogelijk financieel onafhankelijk zijn zodat ik zelf kan bepalen hoevee...