maandag 19 augustus 2024

 

Voordelig op vakantie

Voor de meesten zit het er deze zomer al weer op, maar toch wil ik wat tips delen om een beetje te besparen op vakantie.

Als meest voor de hand liggende, als je buiten het dure seizoen kan gaan, is het natuurlijk zonde van je geld als je toch in het hoogseizoen gaat. Als je heel graag in de drukte, met veel kinderen om je heen en veel geld wilt uitgeven, gewoon doen natuurlijk.

Als je kiest voor vlucht en/of hotel, vroeger boeken is meestal het voordeligste, hou ook kortingsacties in de gaten.

Bij het boeken van een vlucht kan je ook kijken naar een paar dagen eerder en later en alternatieve luchthavens om tot de meest voordelige prijs te komen.

Een pakketreis hotel en vlucht samen via een reisbureau, kan soms voordeliger uit pakken dan lost boeken, dit geldt vooral voor westerse bestemmingen, zoek dit vooraf even uit.

Probeer zo mogelijk flexibel te zijn in reisdata en bestemming.

Veel bestemmingen in Azië, Afrika en Midden en Zuid Amerika zijn op locatie voordelig ten opzichte van de dagelijkse kosten in Nederland.

Neem niet het duurste hotel, je ligt er hoogstwaarschijnlijk voornamelijk te slapen en bent overdag op route. Bij het zoeken naar een hotel, vul ik op een vergelijkingssite in welke plaats ik heen wil, of ik airco zou willen (in hete landen) en dan kijk ik van goedkoop naar duur alles even na. In een stadje zit ik graag op loopafstand van of in het centrum en dan bepaal ik van goedkoop naar duur en de reviews, locatie en foto’s welke ik zou boeken.

Als ik een huurauto nodig heb, huur ik de auto die qua maat het beste past bij het aantal medereizigers en koffers, een middenklasse auto is meestal ruim voldoende. Hoe groter de auto hoe duurder de huurprijs.

 Als je gaat kamperen en met eigen auto, kijk en vergelijk de prijzen van de campings, heb je geen 5 sterrencamping nodig met animatie voor de kinderen en een luxe waterparadijs, betaal daar dan ook niet voor en kies een wat kleinere camping. Zo was ik 2 weken geleden een weekend bij een boer op het erf met ca 30 kampeerplaatsen en veel bijzondere vaste gasten en hebben we ons daar kostelijk vermaakt voor maar €10,- per persoon per nacht.

We zaten vlakbij het dure Bergen aan Zee, maar omdat we op de boeren camping zaten met fietsen mee, konden we wel genieten van bossen, duinen, zee en leuke plaatsjes, zonder hoge kosten: het weekendje kostte uiteindelijk €110,- pp all-in met deels zelf koken en deels uit eten / koffietje doen en benzinekosten van de camper. Dat is echt niet duur.

Als je naar een duur gebied gaat, neem dan zoveel mogelijk basis eten en drinken en alcohol van huis mee.

Voor een autovakantie geld, dat er veel valt te besparen op benzinekosten. Even een klein stukje van de snelweg af tanken kan veel geld schelen en ook even vooraf onderzoeken wat de brandstofprijzen zijn in de landen waar je doorheen rijdt om een gunstig tank-plan te maken. En heb geen haast: 100 km/u rijdt 10% zuiniger dan 120 km/u en zelfs 25% zuiniger dan 130 km/u! Als je nog minder haast hebt, kan het ook de moeite waard zijn om tolwegen te omzeilen.

Een jeugdsentiment voor onderweg waren de kadetten met gebakken ei die we van huis meenamen en een potje gemengd snoepgoed en drinken en dat doe ik als volwassene nog steeds. Ik heb 1 keer de fout gemaakt om precies in het dure Zwitserland langs de snelweg te lunchen en dat kostte zowat €20,- pp voor een belegd broodje en wat drinken!

 Eenmaal op je bestemming, heeft je bestedingsgedrag ook een grote invloed op je vakantiebudget. Hierbij hanteer ik altijd voor mezelf de regel dat ik (voor mij) belangrijke en bijzondere uitstapjes doe, ongeacht de kosten. En de uitstapjes die mij niet de moeite waard lijken laat schieten. En natuurlijk de souvenirwinkels heel hard voorbij lopen maar wel de lokale lekkernijen scoren om van te genieten. Uitstapjes waarbij dieren ons moeten vermaken / dragen etc. sla ik trouwens ten aller tijde over tenzij het bijvoorbeeld een jungletocht is en de dieren vrij rond kunnen lopen.

Als je geen mogelijkheid hebt om zelf te koken, je hoeft niet elke dag een 3 gangen diner en jezelf duur vol vreten. Thuis is alleen een hoofdgerecht ook genoeg…

Hou ook in de gaten waar de locals zelf gaan eten, dit is bijna altijd voordeliger en lekkerder.

Op rondreizen kochten we vaak ook even wat bij de supermarkt onderweg of even een belegd broodje of fruit bij een stalletje want je wilt naast het kostenaspect, ook wel een beetje gezond blijven eten. In Azië is streetfood sowiezo aan te raden, vers, voordelig en lekker. 

Let jij op de kosten op vakantie?

2 opmerkingen:

  1. Ja, ik let op de kosten. Maar mijn fiets vakanties in en rond Nederland zijn nooit al te duur. Wel in het hoogseizoen, omdat het anders te koud is. En dan toch wel lekker vaak uit eten en koffie op een terras - want dat kan eraf omdat de rest van de vakantie niet al te duur is. Boerderij - en andere minicampings zijn favoriet, want goedkoper en veel rustiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. daar dacht ik later inderdaad ook aan, fietsvakanties zijn meestal ook erg voordelig en dan heb je zeker lekker wat geniet-budget over.

    BeantwoordenVerwijderen

  Energiekosten besparen in huis Het stookseizoen komt er weer bijna aan en dus weer tijd om extra goed op te letten op de kosten voor ene...