maandag 22 juli 2024

De geldklopperij die beautyindustrie heet

Beauty is dankzij social media belangrijker dan ooit en de beautyindustrie verdient er klappen met geld mee. De ene dagcrème doet nog grotere rimpelvrije beloftes dan de andere terwijl het wel of niet hebben van rimpels uiteindelijk grotendeels bepaald wordt door genetische aanleg en leefstijl. Niet te veel onbeschermd in de zon zitten en niet roken doen al wonderen voor je huid. Jonge meiden zitten al aan de botox, lipfillers, kunstnagels, wimper extensions en getatoeëerde wenkbrauwen en kunnen hun gezicht contouren met foundation als de beste om maar aan het schoonheidsideaal van dit moment te voldoen. Hier ondertussen schrikbarend veel geld aan uitgevend.

Ook ik ben slachtoffer geweest van de beautyindustrie: heb een periode kunstwimpers gehad, kosten: ca. €650,- per jaar. Ik heb getatoeëerde wenkbrauwen omdat er erg weinig haar groeit, kosten: €275,- eenmalig. Ik heb kunstnagels omdat ik ze anders bijt. Kosten: ca. €60,- per jaar omdat ik dat zelf doe. En verder heb ik natuurlijk de nodige verzorgings- en make-up producten gekocht.

De wenkbrauwen ben ik wel echt heel blij mee omdat er erg weinig haar groeit. De tatoeage is heel natuurlijk gedaan, als je het niet weet, zie je het niet. De kunstnagels ben ik heel blij mee omdat ik anders nagels bijt, en omdat ik het zelf doe, kost het me heel weinig. De wimpers ben ik mee gestopt omdat een mascara van €15,- uiteindelijk hetzelfde resultaat oplevert als €650,- aan wimperbehandelingen, nog zonder de reiskosten naar de salon. En verder hou ik het tegenwoordig eigenlijk heel minimaal: een spuitje parfum, indien nodig soms dagcrème en een stipje camouflagestift op een plekje, een beetje mascara en met een feestje nog oogschaduw erbij, kosten: max.100,- per jaar en binnen 5 minuten klaar voor de dag.

Een vol geplamuurd gezicht is eigenlijk gewoon heel belachelijk. Je sluit je huid af, het is zichtbaar, hoe netjes je het ook gedaan hebt en mannen vinden het helemaal niet aantrekkelijk, over die gebotoxte, opgespoten gezichten nog maar te zwijgen... Mannen vinden een natuurlijk ogende, minimale make-up veel mooier.

Mijn grootste beauty item is tegenwoordig mijn blije uitstraling en lach en die kosten niks.

3 opmerkingen:

  1. Wauw, kunstwimpers zijn duur zeg! Dat wist ik niet. Zelf doe ik eigenlijk helemaal niets als het gaat om beauty en verzorging.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had ook geen idee dat kunstwimper zo prijzig zijn! Met een Hema-mascara ben ik al tevreden. Verder een rode lippenstift (daar heb ik er dan wel heel veel van want ik denk steeds dat ik een nog betere rode heb gevonden!) en een dagcrème met spf. Een luchtje, al honderd jaar hetzelfde luchtje, en soms een bodylotion als ik heel droge huid op mijn benen heb in de winter. Dat was vroeger wel anders maar nu ik bijna 57 ben weet ik dat ouderdom niet te stoppen is. Oh ja, af en toe lak ik mijn nagels en ik heb zo'n 10 kleurtjes in de koelkast (!) staan en een basislak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja, is een prijzige toestand, was 37,50 per keer en je moet zeker om de 3 weken heen om je kunstwimpers weer te vernieuwen. Ik doe ook steeds minder aan beauty.

    BeantwoordenVerwijderen

Mijn geld leefregels Mevrouw Hoefnix heeft deze week een heel leuk onderwerp aangesneden: https://hoefnix.net/ramits-10-money-rules-en-die...