woensdag 22 mei 2024

 

Ontspullen is besparen

Ontspullen, opruimen en weggooien of doneren is een van de bezigheden die mij de meeste voldoening geeft. Het kost soms even wilskracht om te starten, maar ga ik eenmaal opruimen, dan lijk ik wel niet te kunnen stoppen en ga ik net zo lang door tot er geen overbodige dingen meer op plekken liggen waar ze niet horen. Als ik even geen motivatie kan vinden, hoef ik maar een tv serie zoals Marie Condo of The Home Edit op Netflix op te starten en ik begin al met opruimen als ik nog aan het kijken ben. Ook al ben je een opgeruimd persoon, toch lijkt het altijd wel of een plek of lade in huis een verzamelplaats van rotzooi wordt. Ik zorg er dan voor dat alles weer op de juiste plek komt te liggen en kijk kritisch of het ding sowieso nog wel een plek verdiend ergens in huis, of dat het eigenlijk wel weg kan naar de kringloop, vuilnisbak of dat je het nog zou kunnen verkopen. Als je dan weer klaar bent, en je huis weer een oase van rust is, merk je dat je hoofd ook weer lekker opgeruimd en energiek is. Dit is een heerlijk gevoel. Daarna blijf je vaak nog een tijd in opruimmodus en ruim je gelijk elk dingetje op zodat het helemaal geen rommel meer wordt. Een heel groot voordeel is dat je goed weet wat je hebt en waar het ligt en het zorgt ervoor dat je minder geneigd bent om spullen bij te kopen want je weet dat je het niet nodig hebt. Als je goed bent in ontspullen, hecht je ook minder waarde aan spullen en ben je automatisch kritischer of je iets wilt kopen of niet. Als je kledingkast bijvoorbeeld op orde is en er geen kledingstukken zijn die je toch nooit meer aan doet, kan je veel beter beoordelen wat je eventueel nog bij wilt kopen. En opruimen en ontspullen in de keuken zorgt ervoor dat je minder kans hebt dat etenswaren over datum raken en dat er allerlei keukengerei die je nooit gebruikt de kasten vult. 

Mensen die een huis vol met spullen hebben, weten vaak amper meer waar ze het kwijt moeten waardoor het een rommeltje wordt en vaak zijn ze vervolgens ook onrustig in het hoofd, wat weer zorgt voor stress. Je krijgt dan steeds het gevoel dat je achter de feiten aan loopt en weet niet waar je moet beginnen. Ook het schoonmaken van de woning wordt dan een steeds grotere drempel. In het tv programma Je huis op orde, zag je zelfs dat mensen door de chaos in huis juist dingen gingen kopen omdat ze het niet konden vinden in huis en zo heb je in ene 30 flesjes zonnebrand en 20 pakken rijst... 

Je kan het op verschillende manieren aanpakken. Bijvoorbeeld per onderdeel, dus bijvoorbeeld eerst alle kleding uitzoeken en een plek geven, dan alle serviesgoed en vervolgens de prulletjes die overal en nergens in huis liggen. Maar je kan het ook per kamer aanpakken en dan eerst centraal verzamelen wat niet in de betreffende kamer thuishoort. Belangrijk is om klein en makkelijk te beginnen, als je gelijk naar de volle rommelzolder gaat, kan je de moed verliezen omdat het teveel is. Begin je klein, dan zit je in de goede modus en wordt het makkelijker beoordelen of iets weg kan en welke plek het moet krijgen als je het wel wilt bewaren. Wat al jaren ligt te niksen, kan meestal wel weg, wees niet bang om spullen uit je leven te verwijderen, je krijgt er heel veel voor terug maar dan in de vorm van rust, ruimte en geluk. 

 

Hoe vol is jouw huis en hoofd?

5 opmerkingen:

  1. Ik moest gniffelen toen ik je blog las en dat je in de opruimmodes gaat als je een opruimprogramma kijkt! Ik kreeg ook meteen zin toen ik je blog las, dus ja, heel herkenbaar! Ik kan er blij worden van een opgeruimde kledingkast, alles netjes vouwen, hangen en rangschikken maakt me rustig en het resultaat is ook dat ik niet lang hoef te zoeken naar dingen. Mijn partner en ik houden allebei van opgeruimde spullen, maar hij bewaart veel meer dan ik. En het is natuurlijk een doodzonde wanneer ik zijn spullen weg zou gooien!! (Stiekem doe ik dat wel met sokken en ondergoed en T-shirts waar de gaten in zitten. 😉)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben nu single, maar toen ik nog getrouwd was, moest ik mijn man af en toe ook flink aansporen om zijn kledingkast door te werken. Bij hem belandde alles wat niet netjes genoeg meer was op de plank "kluskleding", maar hoeveel kluskleding heb je nodig...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn man is aannemer, dus woont zo ongeveer in een overal met daaronder t-shirt met gaten en vlekken!! Maar het kan inderdaad niet zo zijn dat alles kluskleding is, dus ook daar gooi ik af en toe stiekem wat van weg 😉!

      Verwijderen
    2. Mevrouw Niekje, heel gek, ik zie je reactie op bespaarfreak wel in de mail, maar niet onder het artikel. Moest heel hard lachen om het wel kopen van de snurk pleisters

      Verwijderen
    3. Wat gek inderdaad!! Ik zal nog even een test doen en nogmaals iets plaatsen.

      Verwijderen

  Energiekosten besparen in huis Het stookseizoen komt er weer bijna aan en dus weer tijd om extra goed op te letten op de kosten voor ene...