dinsdag 28 mei 2024

 

Doe je jezelf tekort als bespaarfreak?

Ik ben in het dagelijks leven steeds meer open over mijn spaar en bespaargedrag en kan er echt blij van worden als ik weer eens een stukje extra hypotheek kan aflossen of op de benzinekosten heb bespaard door te fietsen. Ik vind het een sport om leuke dingen te doen maar de kosten hiervoor laag te houden en mijn leven ruim en overzichtelijk te houden door niet te veel mee te doen aan de consumptiemaatschappij en me te verleiden door weer de nieuwste gadgets te willen hebben. En waarom zou ik bedrijven mijn hard verdiende geld laten verdampen door niet eens per jaar even kritisch te kijken of een verzekering of andere vaste last goedkoper kan? Kleine moeite, groot financieel plezier.

Gister was ik gezellig met vrienden op de jaarmarkt in het dorp, hoe kneuterig kan het zijn. En kan dan echt genieten van de andere bekenden die je tegen komt en het gezellige samen zijn. Maar al die goedkoop uitziende kleding in de marktkraampjes, de multifunctionele dunschiller, kras vaste koekenpan en antisnurk pleisters laat ik lekker aan me voorbij gaan. Ik kan me eigenlijk niet eens voorstellen dat die marktkoopmannen en -vrouwen kunnen verdienen aan die troep en dat iemand erin trapt om het te kopen. 

Verder was dit weer de week van het vakantiegeld en ik heb dat extraatje gelijk voor me aan het werk gezet door weer een stukje hypotheek af te lossen waardoor ik over een aantal jaar hypotheek vrij ben en een gigantisch bedrag aan rente ga besparen omdat ik niet 30 jaar doe over de aflossing. Ik noemde dit toevallig op aan mijn vader en hij vroeg me bezorgd of ik nu ook wel geniet van het leven omdat hij weet dat ik erg weinig uit geef. En die vraag krijg ik wel vaker van mensen. 

Zij snappen alleen niet dat ik juist geniet van het leven en dat ik mezelf niks te kort doe. Geluk zit voor mij in leuke dingen doen met leuke mensen, lekker genieten van een heerlijke maaltijd al dan niet zelf gekookt, een concert, een activiteit, een vakantie maar dan niet in een 5 sterren resort maar juist in op kleine niet te toeristische locaties. Soms kost dit geld wat ik er ook zeker voor budgetteer, maar soms ook niet. En de goede lezer is opgevallen dat mijn geluksbrengers belevenissen zijn, geen spullen. 

Mijn vader heeft zijn leven lang bijna een dubbele baan gehad qua werkuren en heel goed verdiend, maar door niet op de uitgaven te letten, toch zowat tot zijn officiële pensioendatum moeten werken en in zijn werkjaren ook niet veel kunnen genieten omdat hij altijd maar aan het werk was. Ik kies ervoor door wel kritisch op de uitgaven te zijn, met een normaal salaris en aantal werkuren evengoed te kunnen zorgen voor een pensioenmogelijkheid rondom mijn 57e als ik dat dan zou willen. 

Ik ben pas na mijn scheiding echt de uitgavenbewuste bespaarfreaksingle geworden uit noodzaak, maar als ik mijn koopgedrag voor die tijd onder de loep leg, ben ik al nooit een grote uitgever geweest. Van mijn eerste baantje op mijn 10e in de bollenschuur in de zomervakantie had ik alleen als wens een paar zwemvliezen en een duikbril en voor het andere geld had ik simpelweg geen doel en ging lekker op mijn spaarrekening. Toen mijn zusje haar eerste zomerbaantje had, heeft ze alles uitgegeven wat ze verdiend had die zomer. Nu is ze trouwens wel een stuk beter in sparen hoor. Maar het zit denk ik gewoon al ingebakken in je persoonlijkheid of je gevoelig bent voor kopen kopen kopen of niet. En zo ben ik eigenlijk altijd al wel bewust geweest of ik iets waard vind om geld aan uit te geven of niet. 

Ik ben juist overtuigd dat consuminderen en besparen zorgt voor meer tevredenheid in je leven. Het zorgt voor een opgeruimd en fijn en ruim huis, minder onnodige uitgaven dus minder geldzorgen en stress en misschien zelfs de financiële mogelijkheid om ruim voor je pensioendatum al de vrijheid te hebben om te bepalen of je nog wilt werken of niet. En als je je geld wel ergens aan uitgeeft, is dat heel bewust gedaan aan iets waar je wel heel blij van wordt en dan is dat ook helemaal niet erg. Want inderdaad, je moet ook nu genieten. 

Vind jij bespaarfreaks zichzelf tekort doen?



1 opmerking:

  1. Nu doet ie t wel, maar ben ik vergeten wat ik allemaal had geschreven. Oh ja, dat ik het toch jammer vond dat je die anti-snurkpleisters hebt laten liggen!! Verder kan ik me volledig vinden in je verhaal. Ik sta er ook zo in. Zouden meer mensen moeten doen!

    BeantwoordenVerwijderen

  Energiekosten besparen in huis Het stookseizoen komt er weer bijna aan en dus weer tijd om extra goed op te letten op de kosten voor ene...