woensdag 2 oktober 2024

TV en internet, noodzakelijk of dure guilty pleasure?

Regelmatig kijk ik even mijn kosten na en controleer ik of ik er nog invloed op kan uitoefenen, vooral bij de wat hogere maandelijkse kosten kan dat lonend zijn.

Het tv en internetabonnement vind ik dan altijd een behoorlijke kostenpost. bij mijn aanbieder Ziggo is het goedkoopste abonnement 57,50 per maand van een combinatie van basis tv en laagste internetsnelheid, en er zijn zat mensen die sneller internet nemen of meer tv-zenders en al gauw richting de €80,- uitkomen.

Alleen laagste internetsnelheid zou €43,50 per maand zijn en als je dan een Netflix account neemt voor 1 persoon van €8,99 kom je al bijna net zo hoog uit als de combi internet en tv abonnement.

Regelmatig denk ik dat ik wel zonder tv kan als ik alleen internet en Netflix heb, maar die €14,- per maand voor de reguliere tv zenders, vind ik dan weer niet genoeg winst om het op te zeggen. En zonder internet kan een mens tegenwoordig eigenlijk niet meer, dus hoe dan ook zit je minimaal aan ca €43,50 per maand, afhankelijk van de aanbieder (maar voor een een besparing van ongeveer een euro ga ik niet overstappen omdat ik wel erg tevreden ben over Ziggo).

Zo weten de aanbieders hun klanten goed voor de gek te houden. Vroeger kostte een telefoonaansluiting ca 18 gulden per maand en toen iedereen over ging op mobiel, kostte een telefoonaansluiting nog maar 1 euro per maand en gingen gewoon de kosten voor internet en tv omhoog. En nu de meeste (vooral jongere) mensen liever streamen dan reguliere tv kijken, hebben ze gezorgd dat het abonnementsgeld voor het grootste deel uit internetkosten bestaat. Omdat de markt gedomineerd wordt door maar 2 partijen: KPN en Ziggo met daarnaast een aantal kleine aanbieders, kunnen zij eigenlijk rekenen wat ze willen en zijn we in Nederland dus relatief duur uit.

Elke keer dat ik naar deze post kijk, kom ik helaas toch tot de conclusie dat ik er zo goed als niks op kan besparen, en die kleine €14,- per maand die ik nog zou kunnen besparen door het TV abonnementsdeel op te zeggen, ik niet voldoende besparing vind om deze guilty pleasure te stoppen. 

Hoe ga jij om met internet en tv kijken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

TV en internet, noodzakelijk of dure guilty pleasure? Regelmatig kijk ik even mijn kosten na en controleer ik of ik er nog invloed op kan ...