maandag 21 oktober 2024

Energieverbruik afgelopen jaar

Mijn energiecontract liep van 15 oktober 2023 t/m 15 oktober 2024.

Ik verbruikte normaal gesproken met de 2 zonnepanelen die ik al op mijn woning had, per jaar ca 1900 kWh daltarief en 1600 kWh normaal tarief, een gasaansluiting heb ik niet. Met die gegevens, werd mijn tarief door de energieleverancier op €87,- per maand gezet.

Ik heb begin dit jaar 12 extra zonnepanelen erbij gekocht die op 10 maart 2024 in werking zijn gegaan, precies voor aanvang van de zonnige tijd en ik zag ik gelijk dat ik vanaf die tijd meer stroom opwekte dan verbruikte. Ik zit gelukkig nog in de oude salderingsregeling, en werd hoopvol dat ik dusdanig veel energie opwek, dat ik ook de hele winterperiode van 15 oktober 2023 tot en met 10 maart 2024 waarin ik weinig energie had opgewekt, maar wel energie had verbruikt, kon compenseren.

En vandaag het verlossende antwoord: ik heb het meer dan gecompenseerd, bij de eindafrekening heb ik 2799 kWh verbruikt en 2817 kWh opgewekt en krijg ik €187,58 extra terug bovenop het terugstorten van alle maandtermijnen. Hierin zit ook nog de welkom bonus van €60,- dus ik heb eigenlijk voor €127,58 teveel aan energie opgewekt het afgelopen jaar.

 

Zoals eerder geschreven, heb ik tot en met 15 oktober 2025 ook nog de oude salderingsregeling zonder terugleverboete. De nieuwe energieleverancier had echter het idee om toch €56,- per maand te willen innen ondanks de verwachting dat de kosten rondom de €0,- per maand uitkomen. Ik heb ze vervolgens gevraagd dit te verlagen tot hooguit €10,- per maand omdat ik geen bank zonder rente voor ze ben… Hier zijn ze mee akkoord gegaan. Maar gezien het rendement van afgelopen jaar, zullen ze dat dus einde jaar ook terug moeten betalen en nog een beetje meer.

Een aantal weken na het afsluiten van mijn nieuwe energiecontract, was het niet meer mogelijk een contract af te sluiten zonder terugleverboete. Als ik nu een energiecontract met de terugleverboete zou moeten afsluiten, zou ik op ca €8,- per maand uitkomen. Eigenlijk is dit ook helemaal prima voor de toekomst. Het is natuurlijk idioot dat ik geld toe krijg om energie te kunnen gebruiken van ons stroomnet dus begrijpelijk dat de terugleverboete in het leven is geroepen om te zorgen dat de stroomleveranciers ook kunnen blijven bestaan. Toen ik mijn zonnepanelen kocht was al bekend dat de toenmalige salderingsregeling geen stand zou houden dus ik heb bewust al niet te veel overcapaciteit aan zonnepanelen genomen.  En die €8,- per maand is prima betaalbaar straks in 2025.

Voor nu hoop ik weer op een mooi zonenergie jaar.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Energieverbruik afgelopen jaar Mijn energiecontract liep van 15 oktober 2023 t/m 15 oktober 2024. Ik verbruikte normaal gesproken met de...