donderdag 17 oktober 2024

Mijn geld leefregels

Mevrouw Hoefnix heeft deze week een heel leuk onderwerp aangesneden: https://hoefnix.net/ramits-10-money-rules-en-die-van-mijzelf/ en inspireerde mij om ook na te denken over mijn geld leefregels. Zie onderstaand de resultaten. Ik kwam net als zij ook aan 7 leefregels:

 

1)    (Be)spaar zoveel mogelijk voor een zo snel mogelijk financieel vrij leven.

Huidige spaarpercentage is zo’n 60% en wordt ondanks de inflatie, elk jaar een beetje hoger omdat ik mijn geld voor me laat werken, zie punt 2.

 

2)    Laat je spaargeld voor je werken.

Nu doe ik dat nog vrij passief door het in de hypotheek te steken, wie weet ga ik nog in ETF’s beleggen na het aflossen van de hypotheek omdat ik dan pas echt geld over heb omdat ik dan geen schulden meer heb. Ik zie de hypotheek versneld aflossen als een zeer veilige belegging, je huis is uiteindelijk 100% van jou en wordt steeds meer waard en je maandlasten worden lager. Door het versnelde aflossen hoef je ook minder rente te betalen over je hypotheek. Na het aflossen van de hypotheek heb je ook minder geld nodig om van te leven omdat deze kostenpost weg is gevallen. Ik hou €5000,- op de spaarrekening voor onverwachte uitgaven en de rest zet ik aan het werk.

 

3)    Koop verstandig en duurzaam.

Ik let niet eens zo zeer op wat iets kost, als het maar lang meegaat en goed gebruikt wordt tot het op is. Bij bijvoorbeeld een auto, koop ik bewust goedkoop een 10 jaar oude auto en rij deze af tot hij te duur wordt in het onderhoud, op deze manier hou ik mijn autokosten laag, Maar het kan ook zijn dat ik iets nieuw en duurder koop omdat de levensduur dan veel langer is en ik het goed en vaak gebruik.

 

4)    Koop alleen wat je echt nodig hebt:

Mijn schoenenvoorraad kan je binnen 2 handen tellen, de kledingkast is half leeg, ik koop geen onzinnige prulletjes en ik koop niet te veel etenswaren om het vervolgens over datum te laten gaan voordat ik het kan opeten. Nieuwe spullen maken je misschien voor 5 minuten blij, en vervolgens vergeet je dat je ze hebt, sterker nog, worden ze ballast en onrust in je leven omdat je je leefomgeving overvol maken. Een goede truc die ik hanteer: als ik iets wil kopen, zet ik het eerst op een lijstje, als er dan genoeg dingen op het lijstje staan, ga ik pas shoppen. Zo is je shoptrip nuttig: 1x kilometerkosten, minder verleidingen, soms gaat iets al weer van het lijstje af omdat ik het toch niet de moeite waard vind.

 

5)    Leen geen geld.

Geld lenen kost geld, je moet altijd rente betalen, zonde dus. Leer gewoon aan om eerst voor iets te sparen en dan pas te kopen, een wijze les uit mijn jeugd. Ik heb maar 1 lening, voor het huis en die los ik ook z.s.m. af om rente te besparen.

 

6)    Bezuinig niet op belevenissen.

Ik kan erg goed bezuinigen maar kan dat ook loslaten als het gaat om belevenissen met familie en vrienden. Uiteraard ben ik wel een beetje kritisch op de kosten, maar zal nooit zomaar uit financieel oogpunt afzeggen terwijl ik heel graag mee had gewild naar een gezellig etentje, concert of ander uitje. Als je goed kan bezuinigen op andere zaken, is hier prima budget voor over.

 

7)    Betaal niet teveel.

Doe een beetje onderzoek als je iets wilt kopen om de beste prijs-kwaliteitverhouding te vinden, dat kan ook gelden voor een verzekering of energiecontract. Verzeker je ook niet over. En kijk of je je abonnementen wel gebruikt of eigenlijk wel op kunt zeggen.

 

Zo leven gaat voor mij inmiddels automatisch en kost me geen moeite. Om mij heen zie ik dat vooral punt 3 en 4 aangaande dingen kopen, voor veel mensen het lastigste is, ze hebben de drang om te consumeren, al dan niet aangestoken door reclames en status. Gelukkig heb ik daar geen last van.


Heb jij voor jezelf geldregels?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mijn geld leefregels Mevrouw Hoefnix heeft deze week een heel leuk onderwerp aangesneden: https://hoefnix.net/ramits-10-money-rules-en-die...