donderdag 11 april 2024

Lekker fietsen!

Nederland is een van de beste landen ter wereld om de fiets te gebruiken. Tuurlijk is het niet altijd lekker fietsweer, voor mijn gevoel hebben we een relatief nat en guur najaar gehad, maar meestal is de temperatuur heel aangenaam om te fietsen en kan je je prima kleden op de weersomstandigheden. Verder hebben wij een relatief vlak landschap, een uitstekend wegennet wat goed is ingericht op veilig fietsen zoals aparte fietspaden waar nodig en wonen mensen doorgaans op acceptabele fietsafstand van voorzieningen zoals supermarkt. Tevens wonen veel mensen binnen 15 kilometer vanaf hun werk wat ook nog met de fiets te doen is, zeker als je een elektrische fiets gebruikt. 

Fietsen is goed voor je gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk. Na je werkdag lekker op de fiets naar huis met je hoofd in de frisse buitenlucht zorgt ervoor dat je de stress van de werkdag achter je kan laten en je hebt je half uurtje beweging per dag ook gelijk gehad. Als je je woonwerk verkeer op de fiets doet, ben je meestal niet eens veel meer tijd kwijt en voorkom je de ergernis van het overige autoverkeer wat vaak meer bezig is met zichzelf dan met de bestuurders om zich heen met alle gevolgen van dien. 

Waarom dit onderwerp? Fietsen bespaart natuurlijk ook heel veel geld. Fietsen kost hoegenaamd niks terwijl autorijden zo maar eens €0,20 per kilometer kost aan benzinekosten. Daarnaast bespaard het op sommige locaties ook nog eens parkeerkosten. 

Voor mijn woon-werk verkeer van 16 kilometer kost het op een dag ca 30 minuten meer tijd om de fiets te pakken dan de auto, maar ik voel me veel beter qua gezondheid en het bespaart mij ca €4,- per dag brandstofkosten en ik verbruik ca 330 kcal extra, dat lijkt mee te vallen, maar op jaarbasis bespaar ik met woon-werkverkeer fietsen en de lokale ritjes in het weekend ca €1000,- en verbruik ik ca 66000 kcal extra terwijl ik met heel slecht weer wel de auto gebruik.

Pak jij vaker de fiets?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

  Energiekosten besparen in huis Het stookseizoen komt er weer bijna aan en dus weer tijd om extra goed op te letten op de kosten voor ene...