maandag 29 april 2024

 
Hoeveel zekerheid heb je nodig?

 

Je kunt jezelf en je bezittingen tegenwoordig verzekeren voor alles wat je maar kan verzinnen, en dat voelt best comfortabel, goed verzekerd zijn, want als er dan iets gebeurt, ben je ervoor verzekerd. Maar is het wel handig om zoveel verzekerd te zijn? Verzekeringen kosten namelijk ook geld. Geld wat ik liever zelf opspaar om een klein eigen risico mee af te dekken en te sparen voor andere leuke dingen en een financieel onafhankelijke toekomst. Veel verzekeringen dekken ook niet alles of niet de nieuwwaarde van iets. Ik probeer dan ook om niet over te verzekeren en kijk kritisch naar wat ik nodig heb. En wat ik eventueel wel uit eigen middelen zou kunnen betalen als ik wel een keer kosten zou moeten maken.

Ik heb de volgende verzekeringen:

Zorgverzekering met hoogste eigen risico van €885,- omdat ik bijna nooit wat heb.

Autoverzekering met eigen risico van €1000,-

Inboedel en opstalverzekering woning met eigen risico van €1000,-

Aansprakelijkheidsverzekering met eigen risico van €1000,-

Totale kosten van mijn verzekeringen, bijna €160,- per maand. Vind ik eigenlijk al hoog zat voor iemand die zo goed als nooit iets medisch heeft en van de andere verzekeringen nog nooit gebruik heeft gemaakt.

Ik heb deze verzekeringen deels omdat ze verplicht zijn, deels omdat ze een risico afdekken wat ik graag gedekt wil hebben. Uiteraard zorg ik ervoor dat ik het gekozen eigen risico kan dragen en deze keuze zorgt ervoor dat de premies voor de betreffende verzekeringen zo laag mogelijk zijn. Als je zorgt voor een buffer op je spaarrekening, heb je eigenlijk niet meer dan deze verzekeringen nodig.

Een reisverzekering heb ik af en toe en bepaal ik per reis of ik die neem of niet, ik neem namelijk nooit iets van veel waarde mee en heb ook nog nooit een reisverzekering hoeven aanspreken. Een begrafenisverzekering heb ik niet want ik heb voldoende middelen om dat te kunnen betalen en de premie is na heel veel jaren betalen ook vaak hoger dan dat mijn eenvoudige begrafenis hoeft te kosten, leg mij maar gewoon in een kartonnen kist in de verbrandingsoven en drink nog een borrel op me, paardenkoetsen kist van gelakt eiken en een dure grafsteen vind ik zwaar overbodig. Een tandartsverzekering is vaak niet lonend en kost vaak zelfs meer dan de behandelingen die je nodig hebt, hetzelfde geldt voor een huisdierenverzekering. Een overlijdensrisicoverzekering op mijn woonhuis is niet nodig bij gebrek aan een partner en het bezit van een woning met ruime overwaarde en zeer lage hypotheeklasten.

Bij aanschaf van een elektrisch apparaat kan je die vaak extra verzekeren maar ik heb nog nooit gehad dat ik zo’n verzekering nodig had en vanuit de fabriek is er vaak ook al een goede verzekering voor elektrische apparatuur. En zo zijn er nog een tiental verzekeringen waar je al dan niet voor kan kiezen. 

Overigens is natuurlijk per persoon verschillend waar je voor verzekerd wilt zijn: heb je meer medische zorg nodig dan gemiddeld, heb je kinderen waardoor er eerder wat stuk kan gaan, ga je veel op reis, heb je een buffer op je spaarrekening of niet? Dat zijn allemaal factoren die bepalen hoeveel je verzekerd wilt zijn.

 

Ben jij kritisch op je verzekeringen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

  Energiekosten besparen in huis Het stookseizoen komt er weer bijna aan en dus weer tijd om extra goed op te letten op de kosten voor ene...